Ashwaganda – działanie, zastosowanie, dawkowanie

W ostatnim czasie powstała duża moda Ashwagandę, aby być na czasie chciałbym Wam przybliżyć działanie tego adaptogenu. Jesteście ciekawi? 

Nagranie

Czym jest Ashwaganda?

Ashwaganda jest ziołem używanym a naturalnej medycynie indyjskiej. Posiada one szerokie spektrum działania. Główną substancję bioaktywną w ashwagandzie są witanolidy, które należą do grupy steroidowych laktonów. Do benefitów z jej korzystania należy m.in większa odporność na stres czyli działanie adaptogenne; poprawa działania układu odpornościowego, wpływa pozytywnie na łagodzenie stanów depresyjnych oraz może chronić przed rozwojem nowotworów

Działanie

  • Reguluje ona poziom poziomu kortyzolu, który jest nazywany hormonem stresu produkowanym w naszych nadnerczach. Właśnie dlatego możemy zaliczyć ją do grupy adaptogenów bo będzie tym mechanizmom jesteśmy w stanie lepiej funkcjonować podczas stresu fizycznego oraz psychicznego. W badaniach na zestresowanych osobach z depresją stwierdzono jej działanie redukujące stany lękowe i depresyjne czy obsesyjne, dlatego często ma zastosowanie synergistyczne z lekami SSRI. Warto tu też zwrócić uwagę, że ashwaganda podawana osobom chorym na nowotwory poprawiała ich samopoczucie oraz zwiększyła ich chęć do kontaktów społecznych
  • Ashwaganda poprawia przekazywanie sygnałów przez receptory GABAA, co skutkuje polepszeniem się jakości snu. Wpływa też na receptory serotoninowe i pełni funkcje neuroprotekcyjne
  • Ashwaganda ma właściwości antyoksydacyjne i hamujące degradację białek komórkowych; właśnie te dwa mechanizmy są jednymi kluczowych profilaktyce antyrakowej.
  • Ma ona wpływ na nasz układ odpornościowy wspomagając naturalne procesy wewnątrzkomórkowe oraz wspomaganie produkcji limfocytów przy stanach zapalnych
  • Pobudza ona tarczycę do produkcji T4, jednak zauważono tutaj większy wpływ w przypadku mężczyzn aniżeli kobiet, prawdopodobnie z racji różnic w stosunku do T3. Wpływ ten może się pośrednio wiązać z wpływem na kortyzol
  • Ashwaganda pozytywnie wpływa na erekcję oraz jakość nasienia przez wsparcie antyoksydacji w jądrach. Wpływ na funkcje seksualne zaobserwowano również u kobiet.
  • W badaniach na osobach aktywnych wykazano, że osoby przyjmujące ashwagandę odnotowały wzrost siły jak i wydolności tlenowej.
  • Działanie podnoszące testosteron zaobserwowano tylko u osób z jego poziomem poniżej norm i nie stwierdzono tego w przypadku osób zdrowych. Wyjątek stanowi jedynie jedno badanie, które wykonano na osobach trenujących siłowo, gdzie efekt wyniósł 15 %. I tutaj chciałbym nieco zahamować optymizm. Te 15 % ma niemalże zerowe przełożenie na budowanie masy mięśniowej. Aby takowy efekt uzyskać należy kilkukrotnie przekroczyć własną normę fizjologiczną przez podawanie testosteronu z zewnątrz.
  • Trochę z przymrużeniem oka jednak należy traktować doniesienia o tym, że wpływa ona znaczenie na lipidogram czy gospodarkę insulinową, ponieważ to zastosowanie udowodniono tylko w przypadku badań na osobach chorych np na cukrzycę
  • Ciekawostka. Ashwaganda nasila działanie używek wpływających na receptory GABA w tym alkohol.

Dla kogo?

Ashwaganda jest z pewnością godna polecenia dla większości szczególnie w okresach bardziej dla nas stresowych zarówno fizycznie i psychicznie. Ashwagandy NIE powinny przyjmować osoby z zaniżonym poziomem kortyzolu oraz kobiety karmiące i będące w ciąży

Dawkowanie

Terapeutycznie działające dawki wynoszą 300-500 mg, tyle zazwyczaj mamy w jednej tabletce i powinniśmy przyjąć ją do posiłku np. śniadania. W przypadku większych dawek, które mogą dochodzić nawet do kilku gram dawkę powinniśmy podzielić na 3 porcje w ciagu dnia. Mitem jest natomiast to, że powinniśmy przyjmować ashwagandę przed snem, czasem w początkowej fazie przyjmowania za sprawą zmian w peaku kortyzolu może skutkować to wybudzeniem.

Porada zakupowa

Przy zakupie powinniśmy zwrócić uwagę na standaryzację i jak największą ilość zawartych w suplemencie witanolidy – to one są głowną substancją bioaktywną w ashwagandzie.